In 2000 ben ik voor het eerst het internet opgesurfd - en meteen verslaafd geraakt. Alhoewel een uur per dag best meevalt - en goedkoper is dan dezelfde tijd in een café.
Het internet verzadigt mijn fotografische honger veel beter dan tijdschriften (en voor wat betreft technische zaken zelfs beter dan boeken). Omdat iedereen zijn eigen uitgever kan zijn, zijn er veel meer verschillende invalshoeken en perspectieven. Op allerlei fora kunnen mensen reageren en kritiek leveren op elkaars foto's en technische kennis.
Natuurlijk, er is ook een hoop waardeloze en foute informatie, slechte foto's en verbaal geweld. Het blijft tenslotte intermenselijke communicatie! Je moet gewoon weten waar je moet ophouden met lezen.
Al snel nadat ik begon met surfen, besloot ik mijn eigen site te gaan maken. Ik begon net te werken als professioneel fotograaf. Een website zou een prima marketing hulpmiddel zijn, omdat mensen de site als een soort brochure kunnen bekijken. En wellicht zou het ook een aantal mensen trekken die anders helemaal niet van mijn bestaan op de hoogte zouden zijn.
Op de school waar ik werkte, deed ik een cursus educatieve websites bouwen, ik las een aantal boeken over websites en HTML en daar ging ik. Juni 2002 ging mijn site open en kreeg ik zo'n 50 bezoekers per dag. Een jaar later staat dat aantal op 270. Niet slecht.
Het merendeel van de mensen die me inhuurden als fotograaf dit jaar, hebben me gevonden op het web. Ik heb veel contacten gekregen met andere fotografen wereldwijd. Da's erg leuk!
Dit artikel gaat in op het bouwen van mijn site. Toen ik ermee begon, stelde ik mezelf drie vragen:
Het eerste wat een toekomstig webmeester zich af moet vragen, is: 'Waarom wil ik een website hebben; wat wil ik er mee bereiken?' Omdat het internet nu eenmaal gaat om informatie en communicatie, kan de vraag ook zo geformuleerd worden: 'welke bezoekers wil ik trekken, wat heb ik hun te bieden, hoe moeten ze reageren op mijn site?'
Omdat ik een professioneel fotograaf ben (zij het in deeltijd), was ik twee dingen van plan: mijn site moest een marketingmiddel zijn voor mijn bruidsreportages en een soort catalogus van mijn landschapsfotografie.
Ik besloot mijn professionele energie eerst te wijden aan de bruidsreportages; het landschapsdeel kon dus wat met een laag commercieel profiel opgezet worden.
De teksten over mijn bruidswerk moeten zo helder mogelijk zijn. Waarom ik doe wat ik doe. De gallerijen laten mijn stijl zien.
Op deze manier filtert de site de potentiële cliënten. Mensen die naar een totaal andere stijl op zoek zijn, of die me veel te duur vinden (of goedkoop!), zullen geen contact met me opnemen. En wie mijn stijl juist mooi vindt, krijgt meteen alle informatie.
Een website is dus een beter middel dan een advertentietje met naam en telefoonnummer in de Gouden Gids.
Het doel van de landschapsportfolio's en de artikelen over landschap fotografie is om visueel genot te bieden en mensen iets te leren over de landen die ik bezoek en over landschapsfotografie in het algemeen. Natuurlijk is het mooi om een beeld of afdruk te verkopen - maar het is niet het hoofddoel van dit deel van de site.
Zodra ik meer tijd kan besteden aan het verkopen van mijn landschap werk, zal ik aan mijn site moeten werken om het meer commercieel en gebruikersvriendelijk te maken voor foto-redacteuren en andere professionele kijkers.
OK - ik wist wat ik wilde met mijn site. Wat moest er dus precies op? Welke informatie moet hij bevatten en hoe moet die geordend zijn?
Ik heb talloze sites bezocht, enkel en alleen om een idee te krijgen hoe ik mijn site eruit wou laten zien. Ik nam plaats in de stoel van de bezoeker. Wat zou ik, als potentiële klant, willen weten? Wat zou ik als medefotograaf willen zien?
En dus maakte (met een enkele wijziging in de loop van het jaar) de volgende hoofdpagina's: start, bruiloft, landschap & natuur, persoonlijk, contact. Prijs en techniek zitten op een niveau onder de hoofdpagina's (gelinkt vanuit bruiloft en landschap & natuur, evenals overige reportages en portretten.
Om de gebruiksvriendelijkheid te verhogen, voegde ik een zoeken en nieuw pagina toe.
De bruiloft-gallerijen en landschap portfolio's, met alle fotootjes in het klein, zitten ook op het tweede niveau, bereikbaar vanuit bruiloft en landschap & natuur. Door te klikken op de kleine foto's komt de surfer in het derde (en diepste) niveau, dat van de afzonderlijke beelden.
Hetzelfde geldt voor de artikelen. Deze worden opgesomd op de artikelen pagina.
Al helemaal aan het begin heb ik besloten om de hele site in het Nederlands èn Engels aan te bieden. Ik had ervoor kunnen kiezen om de bruiloft-afdeling alleen in het Nederlands te doen - 98% van mijn cliënten zijn Nederlandstalig. Anderzijds zijn de meeste contacten met medefotografen in het Engels (dankzij een aantal fora waarin ik participeer) - en dus toch maar de hele site in beide talen. Dit kost natuurlijk wat extra werk, maar het is voor mij zeker de moeite waard!
Voor de publicatie van de site heb ik een aantal mensen de concept-teksten laten lezen. Een van de nuttigste opmerkingen was dat de teksten teveel vanuit mijn eigen perspectief geschreven waren. Ik vertelde mijn lezers wat ik doe, in plaats van te laten zien wat zij zouden krijgen als ze van mijn diensten gebruik maken. Met andere woorden: ik moest de site herschreven vanuit de invalshoek van de lezer - informatie geven over de producten die ze bij mij kunnen vinden.
ik wist nu wat ik met mijn site wilde en welke informatie te vinden moest zijn. Bleef nog één vraag over: hoe zou mijn site eruit moeten zien? Omdat je nooit een tweede kans voor een eerste indruk krijgt, is dit een belangrijk punt!
Een ding wist is zeker: het moet de stijl van mijn foto's en albums reflecteren. Eenvoudig, geen truckjes of opleukertjes. Informatie moet simpel te vinden zijn en duidelijk.
Goed leesbaar is op het web wat anders dan bij drukwerk. Alinea's moeten korter zijn. De navigatie moet helder zijn, een site blader je nu eenmaal niet bladzij voor bladzij door.
Om de foto's het beste uit te laten komen, heb ik gekozen voor een zwarte achtergrond en een witte tekst. Navigatieknoppen zijn te vinden bovenaan elke pagina. Ik heb geen frames gebruikt.
Uit principe vermijd ik het gebruik van scripts, flash etc. (afgezien dan van de zoekfunctie). Het ziet er cleaner uit, is sneller te downloaden en past bij mijn zoeken naar een eenvoudige, goed gebalanceerde presentatie.
Om het onderhoud van de site beheersbaar te houden, ben ik na een paar maanden overgeschakeld op Cascading Style Sheets. Deze helpen me om de presentatie van alle pagina's uniform te houden. Als ik iets wil wijzigen, hoef ik dat maar één keer te doen, in plaats van op elke pagina. Denk bijvoorbeeld aan de lettergrootte van alle bijschriften.
Sommige (erg) oude browsers kunnen niet overweg met CSS en maken een rotzooi van mijn site. Toen ik de moeilijkheden probeerde op te lossen, bleken er twee oplossingen te zijn: alles aanbieden met èn zonder CSS - of die digitale dinosauriërs vaarwel zeggen. Ik koos het laatste.
Voor hen die willen weten welke hard- en software ik gebruikt heb:
Van school kreeg ik een legaal exemplaar van MS FrontPage. Ik heb geprobeerd ermee te werken, maar besloot al snel dat ik net zo lief in kladblok werkte. Ik vind het namelijk leuk om mijn eigen HTML te schrijven (ik weet het, en er is nog wel meer mis met mij ;-) Ik gebruik FrontPage nu alleen om de spelling te corrigeren en kapotte links op te sporen.
Alles in kladblok doen heeft als voordeel (boven FrontPage en de meeste andere editors) dat de hoeveelheid code klein blijft. Dit houdt download-tijden acceptabel.
Alle foto's op deze site zijn gescand met een Epson Perfection 1640SU (met doorzicht-adapter). Werkt prima voor webpresentatie en kleinere afdrukken. Een goed gebruikersverslag is te vinden op de site van Paul Butzi.
Photoshop Elements gebruik ik om de scans verder te verwerken: kleurcorrecties, stof wegstippen, verscherpen voor webgebruik. Ik pas verder geen digitale manipulatie toe - ik gebruik de software om het beeld op de computer zo veel mogelijk gelijk te krijgen aan het oorspronkelijke dia.
Dit artikel is geschreven door Wim van Velzen, © 2003.
Op- en aanmerkingen zijn welkom!De meeste van bovenstaande foto's zijn opgenomen in de verschillende bruiloft galleries en landschap portfolio's!
Het is ook mogelijk vergrotingen van deze foto's te bestellen of ze editoraal of commercieel te gebruiken.