fotografie Wim van Velzen - artikelen
IN ENGLISH |
start |
nieuw |
landschap |
artikelen |
sitemap |
profiel |
contact
© Wim van Velzen, augustus 2003
boekhouden
evaluatie van twee weken landschapsfotografie
Als je een zaak hebt, moet je de boekhouding bijhouden - of het iemand anders laten doen. Zelfs al houd je niet van getallen, berekeningen en statistieken, je zult de cijfers, trends en uitdagingen moeten kunnen begrijpen. Anders is de zaak gauw failliet.
En natuurlijk besteedt een professioneel fotograaf ook veel aandacht aan de zakelijke kant van het geheel, maar dit artikel gaat over iets anders. Boekhouden gebruik ik hier als beeld voor het bewaken en evalueren van het creatieve proces (dat is wat anders dan creatief boekhouden - vraag het maar na bij Ahold). Het kost weliswaar werk, maar het is van groot belang als je steeds beter werk wil leveren. Het helpt mij in ieder geval al jaren in mijn pogingen een betere fotograaf te worden.
Als voorbeeld gebruik ik mijn recente vakantie in Schotland, waar ik twee weken kampeerde met vrouw en zoon van 5.
Klik op de foto's voor een grotere weergave;
gebruik de 'terugknop' van je browser om terug te keren naar het artikel.
doelen
conclusies van afgelopen jaar
- Een landschap kan nog zo mooi zijn, als het licht dat niet laat zien, kan ik beter wachten of een ander onderwerp zoeken.
- Ik moet me concentreren op waar ik goed in ben: ik hoef geen landschaps-, reis-, architectuur- en natuurfotograaf te zijn. Ik moet m'n werk richting geven.
- Blijf steeds goed gebruik maken van de voorgrond, vooral bij groothoekopnamen.
- Vermijd zo veel mogelijk ISO 400 film. Ik vind het geprojecteerd in een serie met 100 film niet mooi - het ziet er korrelig uit en de kleuren verschillen (ik zeg niet dat provia 400F op zich een slechte film is!).
opmerkingen van derden (dank!).
- Mijn foto's laten maar weinig de werkelijk spectaculaire lichtshows zien die de westkust van Schotland zo kenmerken.
- Doe meer met de drieluik-panorama's.
- Als je het landschap dan documentair benadert, waarom laat je dan zoveel moderne elementen niet zien?
doelen voor dit jaar
- Ik wil me richten op het documenteren van het landschap - zijn geschiedenis, de natuur, de bewoners, het weer, het licht.
- Het is geen ramp om niets te doen als de omstandigheden beroerd zijn. Werk geconcentreerder zodra ze wel goed zijn.
- Oefen met panorama's (zoals deze uit 1999). In 2002 is het me niet gelukt een goede te schieten; in 2000 en 2001 heb ik het niet eens geprobeerd.
- Proberen betere opnamen te krijgen van wolken, zonsondergangen en speciale licht.
- Meer doen met moderne elementen en reportage-achtige opnamen.
- Waar gaan we heen? de muur van Hadrianus, Glasgow (beide op de heenweg), Isle of Mull, Iona, Staffa, Glen Etive.
middelen
- Het afgelopen jaar ben ik van camerasysteem veranderd. In plaats van mijn vertrouwde Bronica EC met 50, 80, 150 en 250 lenzen en 2x converter, gebruik ik nu een Rollei 6008i met 50, 80 en 150 lenzen. Een 6006 doet dienst als reserve.
Voor meer telebereik, had ik een EC, de 250 en de converter bij me.
- Twee accu's voor de 6008i, lader en een UK-naar-Europa adapter.
- Een lichtgewicht en goedkope Rolleicord om te gebruiken in Glasgow of waar ik maar zonder statief wil werken.
- Een Pentax MZ5 als lichtmeter (spotmeter stand) als metgezel voor de EC en de Rolleicord. Ze kan ook dienen als vergelijking naast de meetuitslag van de Rollei.
- Manfrotto 055 statief en 410 kop.
- 75 stuks provia 100F (12 opnames 6x6) en 5 stuks provia 400F (voor je weet maar nooit).
resultaat
wat cijfertjes
- In 12 dagen heb ik 55 provia 100F films gebruikt; geen 400F.
- Ik schoot 2 films met de EC en 2,5 met de Rolleicord (deze laatste allemaal in Glasgow).
- 12 beeldjes heb ik verprutst door onbedoeld af te drukken.
- Van de 648 opnamen, waren er 244 voor belichtingstrapjes of opnames met en zonder polarisatiefilter. Er zijn dus 404 werkelijk individuele opnames.
- Van de 404 opnamen heb ik er 230 gehouden. Dat is 57%
- Ik heb die 43% afgekeurde foto's geprobeerd te labellen (natuurlijk kun je deze categorieën niet scherp onderscheiden)
:
- 12% omdat het onderwerp eigenlijk helemaal niet zo geweldig was
- 11% had weliswaar een goed onderwerp, maar ik wist er geen goede compositie van te maken
- 8% omdat een andere opname nog beter liet zien waar het me om ging
- 6% omdat de belichting niet klopte of het contrast te groot was (daar had ik dus een verlopend grijsfilter moeten gebruiken)
- 5% had problemen met de scherpte, hetzij scherptediepte of gewoon niet goed ingesteld
- 3% waar het licht gewoon niet geschikt was
- Ik neem aan dat ongeveer 120 à 150 van de 230 blijvers in de portfolio's op deze site terecht zullen komen [zie onderaan de pagina].
opmerkingen over de apparatuur
- Op de tweede dag moet ik de electronische draadontspanner verloren hebben. Een nieuwe zal ik vastmaken aan het statief. Overigens heb ik geen onscherpte kunnen waarnemen door het handmatig induwen van de onspanknop. Ik heb bijna altijd de spiegelvoorklap gebruikt.
- Ik had een moersleutel mee moeten nemen om mijn statiefklemmen vast te zetten. Nu schoven ze soms ineen tijdens het maken van de compositie. Vervelend.
- Ik kan de 6008 prima gebruiken zonder een statief, zoals in de stad (1/125 en sneller) of op een boot (1/250 en sneller). Een volgende keer kan de Rolleicord thuisblijven en zal ik de 6008 ook de stad in meenemen.
- Het is ronduit lastig om de EC en 250mm in een aparte tas mee te nemen. Ik heb de tele veel minder gebruikt dan in andere jaren.
- Ik moest nogal wennen aan de lichtmeting en zoekerinformatie van de 6008 (en dia is kritischer dan negatief), maar na een paar rol heb ik de Pentax niet meer hoeven gebruiken. De lichtmeting van de Rollei is erg consistent.
heb ik m'n doelen gehaald?
- De opmerkingen die mensen mij gegeven hebben naar aanleiding van mijn portfolio's en artikelen, en mijn eigen denken over de thema's die ik in de artikelen aansnijdt, zijn van groot belang gebleken. Ze vormden een sterke motivatie om mijn werk een duidelijke richting te geven. Geweldig!
- Ik heb maar weinig dichtbij werk gedaan (ook al omdat het meestentijds behoorlijk waaide); ik miste de 250mm en converter bij onze bezoeken aan Staffa en Lunga (veel vogels!). Zelfs al hoef ik geen wildlife fotograaf te zijn, een beetje meer tele zou prettig zijn.
- De eerste dagen in Schotland gaven me een enorme kick - maar ik was wat te enthousiast, zodat ik een paar oersaaie foto's heb gemaakt van op zich aardige berglandschappen. Later kon ik meer overwogen werken.
- Het is me gelukt om een paar aardige panorama's te maken. Ik moet alleen goed letten op de aansluiting tussen de verschillende delen. Nu is er soms te veel of te weinig overlap.
- Het weer was dit jaar minder lekker dan andere jaren (we hebben meestal nogal geluk met het Schotse weer) - hetgeen tot prachtige foto-omstandigheden leidde. Fraaie shots van wolken en stralen zonlicht!
Ik heb meer gebruikt gemaakt van de verlopend grijsfilters, maar nog steeds te weinig. Jammer.
- Ik vond het leuk om met de Rollei wat meer reportage achtige dingen te doen (zonder statief, bewegende mensen). De resultaten zijn dit jaar niets bijzonders, maar geven wel moed!
- Ik heb een begin gemaakt met het werken aan de moderne elementen in het landschap.
nieuwe doelen & strategiën
Nieuwe doelen
- Meer reportage-achtig werk.
- Leren alle elementen van een landschap te waarderen en ze fotografisch te gebruiken.
- Meer met dierfotografie doen, als aanvulling op de landschappen.
Hoe ga ik die bereiken?
- Thuis al meer in detail nadenken over wat ik ga doen, door boeken te lezen en foto's te bekijken. Dit zal me helpen om mijn werk meer richting te geven, omdat dat nadenken me helpt te zien waarnaar ik op zoek ben.
- Mezelf vertellen dat ik alleen maar mijn eigen ding hoef te doen. Er zijn talloze fotografische mogelijkheden, op ieder moment. Hier moet ik niet zenuwachtig van worden. Alleen maar doen wat ik wil doen.
- Vaker verlopend grijsfilters gebruiken.
- Een 2x converter voor de Rollei aanschaffen of een 250mm (een 300 4.0 zal iets te duur zijn, ben ik bang).
Hieronder vind je m'n werk van zomer 2003:
Dit artikel is geschreven door Wim van Velzen, © 2003.
Op- en aanmerkingen zijn welkom!
Deze en nog veel meer foto's zijn opgenomen in de verschillende portfolio's!
Het is ook mogelijk vergrotingen van deze foto's te bestellen of ze editoraal of commercieel te gebruiken.
Op- en aanmerkingen zijn welkom!
terug naar boven